جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

عزل داور

چگونگی عزل داور

چگونگی عزل داور در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد. در جریان داوری، ممکن است هر دو طرف داوری یا یکی از آنها به این نتیجه برسند که داور منتخب خود یا داور مرضی الطرفین را عزل نمایند.

چون داوری، نهادی است که ذاتاً به توافق و اراده طرفین، متکی می باشد می توان گفت هر تصمیمی که ناظر به تغییر در فرایند داوری باشد نیز بایستی بر پایه توافق طرفین اتخاذ گردد.

عزل داور موسسه حقوقی کردار نیک

بعد از تعیین داور یا داوران، طرفین حق عزل آنان را ندارند مگر با تراضی.

پس از آن که طرفین در مورد انتخاب داور مرضی الطرفین یا هیات داوری مشتمل بر داوران اختصاصی و داور مرضی الطرفین، توافق نمودند هیچکدام از آنها نمی توانند اقدام به عزل داوران اختصاصی خود و داور مرضی الطرفین نمایند.

باید ها و نباید های عزل داور:

توافق برای عزل داور، بهتر است که کتبی باشد و به امضاء طرفین برسد.

بهتر است داور عزل شده در جریان تصمیم طرفین برای عزل خود قرار بگیرد لذا توصیه می شود به داوری که عزل شده به نحو مقتضی ابلاغ شود که عزل شده است.

بهتر است تاریخ دقیق عزل داور به صورت دقیق‌ معلوم شود.

برای مستند سازی روند قانونی عزل داور بهتر است در ذیل یا حاشیه همان قرارداد موجود یا طی یک الحاقیه جداگانه که به امضاء طرفین اختلاف می رسد مراتب عزل داور درج و امضا گردد.

از ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی انقلاب در امور مدنی این گونه برداشت می شود:

که انصراف یکی از طرفین از داوری نمی‌تواند دادگاه را مجاز در رسیدگی و صدور رای نماید بنابراین حتی اگر یکی از طرفین عزل داور اختصاصی خود به درستی انجام دهد نمی‌توان گفت که این امر به منزله انصراف از داوری و لزوم رجوع به مرجع قضایی است.

تراضی و توافق برای عزل داور، ممکن است صریح و کتبی باشد و ممکن است به صورت ضمنی و عملی، اتفاق بیفتد.

تراضی عملی در رجوع از داوری، ممکن است مثلا به این شکل، اتفاق بیفتد که یکی از طرفین با وجود شرط داوری اقدام به طرح دعوی در دادگاه برای حل اختلاف نماید و طرف دیگر نیز در دادگاه حاضر شود و به شرط داوری برای حل اختلاف استناد نکند و در حقیقت، قبول کند که دادگاه رسیدگی خود را ادامه بدهد.

در این صورت، می‌توان گفت طرفین به صورت عملی از داوری، رجوع کرده و بطور ضمنی، داور را نیز عزل نموده اند.

عزل داور با تراضی طرفین، فی‌نفسه موجب زوال داوری نمی شود مگر در صورتی که طرفین به داوری شخص معین، تراضی کرده باشند.

موسسه حقوقی کردار نیک در خدمت شماست!

جهت مشاوره برای پرونده های حقوقی، خانواده، کیفری، ملکی، داوری، ثبت و انحلال شرکت و قانون کار با ما تماس بگیرید: 88943662 / 88931969-021

۱ دیدگاه به “ چگونگی عزل داور”

  1. بهنام می گوید:پاسخ

    با سلام ، احتراما بعرض میرسانم اینجانب در طول قریب به ۱۰ سال دچار مشکلات عدیده و متفاوت مالی با همان تعداد نفرات گردیدم و از آنجایی که تمایلی به مراجعه دوایر دولتی نداشتم از بین دوستان و معتمدین خود تعدا ۳ نفر را جهت رسیدگی به کلیه امور انتخاب نموده تا آنها پس از شور و بررسی در مورد تک تک مطالب پاسخی به بنده دهند … ولی با گذشت بیش از ۱۱ ماه هیچ حرکت متناسبی صورت نگرفته و چندی پیش اعلام نمودم دیگر تمایلی به ادامه کار آنها نداشته و تقاضا نمودم تمامی مکاتبات تحویلی را به بنده مسترد نمایند که تا کنون نیز انجام نگردیده است . لطفا راهنمایی فرمایید بنده قانونا چطور میتوانم عزل جمع را اعلام و مدارک خود را دریافت کنم همچنین در برگه تفویض داوری تاریخی بابت آغاز و اتمام قید نگردید …. لطفا راهنمایی فرمایید …….. این موضوع تنها یک طرف دارد و طرف دومی در کار نیست که عزل دوستان با نظر ایشان انجام شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا