جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

110 سکه

مهریه بیش از 110 سکه

اکثر افراد بر این باورند که زن مهریه بیش از 110 سکه را نمیتواند از مرد درخواست کند، اما قانون مطالبه مهریه بیش از 110 سکه که در سال 91 تصویب شده است شرایطی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مهریه موسسه حقوقی کردار نیک

شرایط مطالبه مهریه بیش از 110 سکه

مهریه مالی است که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می‌پردازد یا مکلف به پرداختِ آن می‌شود. در اسلام و آموزه های دینی مقدار معینی برای حداقل و حداکثر آن بیان نشده است. هر چیزی که ارزش اجتماعی و یا اقتصادی داشته باشد می تواند به عنوان مهریه تعیین شود.

مهریه می تواند عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه باشد؛ مهریه عندالمطالبه به این معناست که زوج موظف می شود که پس از عقد نکاح مهریه را با توجه به شرایط پرداخت کند اما مهریه عندالاستطاعه را مرد زمانی پرداخت میکند که توانایی مالی پرداخت را داشته باشد و زن باید آن را اثبات کند.

در سال 91 قانون حمایت از خانواده که توسط نمایندگان مجلس تصویب شد بیانگر این بود که حد حمایت قانونی از مهریه تا 110 سکه بهار آزادی است و مطالبه بیشتر از آن منوط به ملائت زوج یعنی دارا بودن زوج است که زوجه باید آن را اثبات کند.

اگر مهریه خانم تا 110 سکه باشد نیازی نیست که زوجه استطاعت زوج را به دادگاه اعلام و ثابت کند و مرد باید میزان استطاعت خود را برای پرداخت و وصول مهریه به دادگاه اثبات کند.

اما اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد زوجه برای مطالبه بیش از 110 سکه باید به دادگاه ثابت کند که زوج توانایی پرداخت بیش از آن را دارد.

در صورتی که زوج قسمتی از دارایی یا درآمد خود را به دادگاه اعلام نکند و یا اشتباه اعلام کند مشمول قانون حمایت از خانواده نخواهد شد؛ و نیز در صورتی که زوج به دادگاه عدم استطاعت مالی خود را ثابت کند دادگاه برای او حبس و زندان در نظر نخواهد گرفت.

مدارک لازم برای مطالبه مهریه شامل اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه و کپی کارت ملی است که زوجه باید همراه خود داشته باشد.

در صورت نیاز به استفاده از خدمات حقوقی موسسه حقوقی کردار نیک و سپردن امور حقوقی خود به وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی مهریه با ما تماس حاصل نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا