جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

تهدید در فضای مجازی

تهدید در فضای مجازی

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی هرکس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی کند به مجازات شلاق تا 74 ضربه و زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد .

برخلاف باور عموم که اعتقاد دارند تهدید و توهین در فضای مجازی قابل پیگیری نیست باید گفت که این امر در قانون ما جرم انگاری شده است و از طریق دادسرا و یا پلیس فتا قابل پیگیری است .

تهدید در فضای مجازی

تهدید در فضای مجازی

فضای سایبری(cyberspace) یا همان اصطلاح معروف فضای مجازی در دهه 1980 وارد ادبیات علمی و تخیلی شد و در دوره 1990 به اوج شکوفایی خود رسید .

برای درک بهتر مفهوم فضای مجازی به ترجمه تحت اللفظی این عبارت می پردازیم .

واژه فضا به معنای همه جا است و این امر دقیقا برعکس واژه ی مکان است که دلالت بر جایی معین دارد دارد.

مجازی  به معنای غیرحقیقی در لغت نامه دهخدا ترجمه شده است. این دو کلمه در کنار یکدیگر به ما نوید دنیایی همگانی و غیرحقیقی را میدهند .

آیا تهدید در فضای مجازی قابل پیگیری است؟

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی هرکس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی کند به مجازات شلاق تا 74 ضربه و زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد .

برخلاف باور عموم که اعتقاد دارند تهدید و توهین در فضای مجازی قابل پیگیری نیست باید گفت که این امر در قانون ما جرم انگاری شده است و از طریق دادسرا و یا پلیس فتا قابل پیگیری است .

چگونه بابت تهدید و فحاشی در فضای مجازی شکایت کنیم؟

در دنیای گسترده ی مجازی بارها مشاهده کردیم که افرادی بدون در نظر گرفتن قید و بندهای اخلاقی شروع به هتاکی و تهدید دیگران می کنند .

این اشخاص بر این باورند که به دلیل گستردگی فضای مجازی و ساخت اکانت های غیرواقعی هرگز دستگیر نخواهند شد و توهین ها و تهدیدهای آن ها ادله اثبات جرم نمی باشد .

اما باید گفت جرم توهین و تهدید و هتک حرمت در فضای مجازی از دنیای واقعی بسیار سنگین تر است. زیرا در فضای واقعی شخصی در برابر چندین نفر مورد اهانت قرار می گیرد اما در فضای مجازی در مقابل هزاران نفر.

هر فرد در صورتی که مورد اهانت و یا تهدید در فضای مجازی قرار گرفت میتواند از طریق مراجعه به دادسرا و یا از طریق پلیس فتا موضوع را پیگیری کند .

همچنین باید به اطلاع همگان رساند متن توهین ، تهدید و اخاذی و ... در دادگاه توسط کارشناسان حوزه فناوری بررسی خواهد شد و در صورت تایید مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت .

روند شکایت بابت تهدید و اخاذی در فضای مجازی

برای شکایت از شخصی که شما را در فضاهای مجازی مورد آزار و اذیت قرار داده باید به دادسرای جرائم رایانه ای مراجعه و در آن جا تشکیل پرونده دهید .

دادسرا نیز در صورت حساسیت پرونده و فوری بودن موضوع میتواند آن را به پلیس فتا ارجاع دهد .

در روند پیگیری دو حالت وجود دارد :

1-به شخص یا اشخاصی مظنون هستید و میتوانید آن ها را معرفی کنید تا دادگاه با احضار آن ها روند پیگیری را دنبال کند .

2- هیچ اطلاعاتی درباره شخصی که شما را تهدید کرده ندارید ، در این صورت بررسی های تخصصی و کارشناسان پلیس فتا آغاز می شود .

یکی دیگر از روش های شکایت در فضای مجازی مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir  هست.

در گذشته شکایات از طریق درج در نشانی اینترنتی به سرعت بررسی میشد. اما امروزه به دلیل افزایش جرایم رایانه ای بهتر است برای دستیابی به نتیجه بهتر از طریق مراجعه حضوری به دادسرا و یا پلیس فتا اقدام نماییم .

جرم رایانه ای چیست ؟

طبق ماده 17 قانون جرائم رایانه ای : هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر و یا قیلم خصوصی دیگران را بدون رضایت آن ها منتشر کند و یا در دسترس دیگران قرار دهد به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حرمت حیثیت دیگران شود به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد

جرائم رایانه ای 2 گروه عمده  هستند :

  • جرائمی که با استفاده از تلفن همراه و از طریق شبکه های رایانه ای اتفاق می افتد و منجر به جرائمی مثل هتک حرمت ، کلاهبرداری ، جعل و یا ... میشود .
  • دسته دیگر جرائمی هستند که اثر آن ها در دنیای واقعی مشاهده میشود مانند انتشار ویروس و یا شنود غیرمجاز و ...

عمده ترین جرائم رایانه ای :

اکثریت جرائمی که در فضاهای مجازی و با استفاده از اینترنت اتفاق می افتد عبارت اند از :

  • جرائم پولی و مالی

هک کردن حساب های بانکی از طریق دستیابی به رمز ورود کارت های عابربانک و انتقال پول افراد یکی از شایع ترین جرائم اینترنتی است .

  • هک کردن اطلاعات شخصی افراد :

 مانند اکانت های اینستاگرام و سایر شبکه های مجازی و دستیابی به عکس ها و اطلاعات شخصی افراد است .

  • ساخت حساب ها و سایت های فیک با نام اشخاص معروف :

در دنیای مجازی گاهی با نام اشخاص معروف و سلبریتی ها اکانت ها و سایت هایی ساخته می شود و افرادی به دلیل اعتماد به آن چهره به خواسته های کلاهبردار تن میدهند و در دام بلایای بزرگی گرفتار میشوند.

افزایش آمار قربانیان در فضای مجازی

آمارهای رسمی کشور خبر از افزایش روزافزون جرم در دنیای مجازی را میدهد . امروزه اکثر افراد از سنین کودکی تا پیری حداقل با یکی از ابزارهای اینترنتی مثل وایبر ، واتس آپ ، تلگرام و یا ... در ارتباط هستند .

هم چنین اکثریت شغل ها و فعالیت ها با پیشرفت جوامع با دنیای مجازی گره خورده است و همین امر باعث افزایش جرم و جنایت در این فضا گشته است .

بنا بر این دلایل امروزه اکثر کشورها به فکر ایجاد پلیس سایبری افتاده اند و هر روز تلاش بیشتری برای آموزش ، تخصص و تربیت نیروهای این امر انجام می گیرد .

هم چنین بهتر است بدانیم پلیس سایبری رابطه تنگاتنگی با سازمان اینترپل دارد و میتواند مجرمان را حتی در دورتر از مرزهای کشور مورد پیگیری قرار دهد .

موسسه حقوقی کردار نیک در خدمت شماست!

جهت مشاوره برای پرونده های حقوقی، خانواده، کیفری، ملکی، داوری، ثبت و انحلال شرکت و قانون کار با ما تماس بگیرید: 88943662 / 88931969-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا