جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

فک رهن

الزام به فک رهن

دعوای الزام به فک رهن، از جمله دعاوی حقوقی است که در محل وقوع ملک قابل طرح است. معامله بر ملکی که در رهن است، بدون اجازه مرتهن و ذیحق، صحیح نیست و در این گونه موارد یکی از راه حل ها، تقدیم دادخواست الزام به فک رهن، در صورت عدم علم خریدار به در رهن بودن مال است.

الزام به فک رهن

آیا سوال شما درباره دعوی الزام به فک رهن است؟ آیا می دانید فک رهن چیست ؟ الزام به فک رهن در رویه قضایی چگونه است؟ آیا مراحل حقوقی دعوی الزام به فک رهن را در دستگاه های قضایی می دانید؟و... 

فک رهن

فک رهن به معنی خلاص کردن عین مرهونه از قید رهن است که در نتیجه ی بری شدن مدیون از دین خود در مقابل دائن تحقق می یابد. در عقد رهن شخصی مالی را به عنوان وثیقه یا ضمانت به شخص دیگری می‌دهد. به رهن گیرنده مال در اصطلاح مرتهن و به رهن دهنده مال راهن می گویند. مالی که گرو گذاشته می‌شود نیز مال مرهون یا رهنیه نام دارد. همان طور که در قانون مدنی بیان شده است عقد رهن از طرف راهن لازم است و نمی‌تواند ان را برهم زند. اما عقد رهن از طرف مرتهن جایز محسوب می‌شود و او علی‌الاصول می‌تواند عقد را فسخ نماید.

فک رهن یا از طریق پرداخت دین و رسیدن طلبکار به حق و حقوقش و یا از طریق ابراء دائن محقق خواهد شد. بنابراین یا مدیون باید دینش را به طور کامل پرداخت نماید یا دائن از طلبش صرف نظر نماید و مدیون را از دین خود بری نماید تا فک رهن محقق شود. با اسقاط دین، مال مرهونه از قید رهن رها خواهد شد و با فک رهن دیگر دینی باقی نخواهد ماند.

موارد دیگری نیز در خصوص فک رهن در حقوق ایران توسط قانون گذار پیش‌بینی شده است و ان هم زمانی است که مال مورد رهن تلف شود که در این صورت فک رهن صورت می‌گیرد. همچنین اگر عقد رهن توسط مرتهن که عقد از طرف وی جایز بود یعنی می توانست عقد رهن را فسخ کند، یا به وسیله ی هر دو طرف یعنی راهن و مرتهن متفقا فسخ گردد، در این حالت نیز فک رهن قابل تحقق است.

الزام به فک رهن

مواقع به خصوصی وجود دارد که در عقد رهن، مال مرهونه در گروی بانک قرار گرفته است و دین توسط مدیون به طور کامل پرداخت می‌شود و طلبکار به همه ی حق و حقوق خود دست می یابد اما طلبکار اقدام به فک رهن مال مرهونه نمی‌نماید. در این حالت، راهن می‌بایست دعوی الزام به فک رهن را در دادگاه صالح مطرح نماید. نکته قابل توجه این است که طلبکار یا مرتهن در گذشته و پیش از درخواست راهن مبنی بر فک مال مرهونه، ید امانی داشته و به عنوان امین و امانت دار مال شناخته می شده است اما به محض درخواست راهن مبنی بر فک رهن و امتناع مرتهن از فک مال مرهونه ، ید مرتهن از یمانی به ید ضمانی تبدیل و از ان پس به عنوان غاصب شناخته خواهد شد. بنابراین در صورت هر گونه آسیب و خسارت به مال، مرتهن ضامن خواهد بود. همچنین راهن می‌تواند با طرح دعوی، اجرت همه ایام مازادی را که مرتهن فک رهن نکرده بود نیز از وی دریافت کند.

از مصادیق دیگر دعوی الزام به فک رهن می توان موردی را نام برد که مال منقول مورد رهن، توسط راهن فروخته شود یا راهن که مال مورد رهن را فروخته، به تعهدات خود مبنی بر فک رهن عمل نکند که در این موارد نیز می توان دادخواست را مطرح نمود. یا ممکن است شخصی ملک خود را که در رهن است به دیگری بفروشد و تعهد نماید که نسبت به بازپرداخت بدهی خود به مرتهن و انتقال سند رسمی به خریدار اقدام نماید، ولی به تعهدات خود عمل ننماید، در اینجا خریدار باید ابتدا الزام فروشنده را به پرداخت دین خود به مرتهن بخواهد تا موجبات فک رهن فراهم شود و سپس در صورت عدم فک رهن، اقدام به تنظیم دادخواست نماید.

مدارک لازم

  • مدارک شناسایی
  • ارائه مدارک مستند مبنی بر پرداخت دیون
  • ارائه قرارداد رهن
  • درخواست جلب نظر کارشناسی
  • درخواست استعلام
  • تحقیقات محلی
  • شهادت شهود و مطلعین و اتیان سوگند در صورت لزوم
  • سایر دلایل و مستندات لازم

وکیل متخصص در دعوی الزام به فک رهن

انتخاب وکیل متخصص، نیاز به شرایط خاصی ندارد. کلیه وکلای پایه یک دادگستری، که از کانون وکلای دادگستری، پروانه وکالت دریافت نموده اند، می‌توانند به عنوان وکیل، اقدام بع پذیرش پرونده نمایند. موسسه حقوقی کردار نیک با تشکیل گروه وکلای متخصص و به کارگیری وکلای پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد.

برای مشاوره حقوقی در مورد فسخ معامله یا قرارداد و امور ملکی می توانید با وکیل ملکی باتجربه و کاردان موسسه حقوقی کردار نیک و کسب راهنمایی با شماره تلفن های 021-88931969 و 021-88943662 تماس حاصل نمایید.براى بهره گيرى از مشاوره هاى حضورى و تلفنى وكلاى موسسه در رابطه با دعاوى كيفرى خود با ما در تماس باشيد.

موسسه حقوقی کردار نیک در خدمت شماست!

جهت مشاوره برای پرونده های حقوقی، خانواده، کیفری، ملکی، داوری، ثبت و انحلال شرکت و قانون کار با ما تماس بگیرید: 88943662 / 88931969-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا