جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

ترانزیت کالا

ترانزیت کالا

ترانزیت کالا به ارسال کالا و یا اقلام دیگر اشاره دارد که از طرف فروشنده ارسال شده اند، اما هنوز به خریدار نرسیده اند و در مسیر هستند. برای اینکه بتوانیم معنای ترانزیت کالا را بهتر بفهمیم به این مثال توجه کنید. شرکت الف یک بار کالایی را در تاریخ 30 مهر برای شرکت ب در 3000 کیلومتر دورتر قرار دارد فرستاده است. بار کالایی که فرستاده شده در 5 آبان به مقصد می رسد. بین 30 مهر و 5 آبان کالایی که در حال حمل شدن است کالای ترانزیتی حساب می شود. کالایی که درحال ترانزیت شدن است نیاز به ملاحظاتی دارد، باید در توافقات مالی مشخص باشد که از روز 1آبان کالا متعلق به کدام شرکت است. دلیل آن هم این است که کالای ترانزیتی جزو دارایی یکی از دو شرکت است ولی در عین حال از لحاظ فیزیکی در انباری هیچ کدام هم نیست. یکی از شرکت ها باید ارزش کالایی که در ترانزیت است را به فهرست اموال خود اضافه کند.

ترانزیت کالا و کالای ترانزیتی موسسه حقوقی کردار نیک

توافق های فروش باید مشخص کند که در ترانزیت کالا کدام شرکت کالای ترانزیتی را به عنوان دارایی خود حساب کند. اگر قرارداد براساس فوب مقصد FOB باشد، فروشنده باید یک فروش قابل دریافت را در آبان ثبت کند و نباید کالاها را در فهرست اموال خود حساب کند. در یکم آبان شرکت خریدار مالک کالا است و باید یک خرید قابل پرداخت را در دفتر خود ثبت کند و همچنین باید قیمت کالا ها را در فهرست اموال خود نیز ثبت کند.

اگر توافقات فروش فوب FOB مقصد باشند، شرکت الف تا روز 5 آبان یک فروش قابل دریافت ندارد. یعنی شرکت فروشند (الف) باید قیمت کالا ها را در ترانزیت کالا در روز 1 آبان به فهرست اموال خود اضافه کند. (شرکت خریدار ب هم یک خرید قابل پرداخت را نباید تا دریافت کالا و اتمام ترانزیت کالا در دفتر خود ثبت کند.)

فوب FOB در ترانزیت کالا به چه معناست؟

فوب که مخفف شده ی عبارت Free on Board است. اگر قراردای بر مبنای فوب باشد تمام هزینه های ترانزیت کالا بر عهده ی شرکت فروشنده است و شرکت فروشند موظف است کالای ترانزیتی را در محل مقرر به شرکت خریدار تحویل دهد. در اینجا مقصد و یا مبدا ترانزیت کالا مهم است. در فوب دو موضوع وجود دارد یکی مبدا فوب و یکی مقصد فوب، اگر مبدا فوب در قرارداد باشد یعنی فروش در بندر و یا محل ترانزیت کالا صورت گرفته و مسئولیت آن بر عهده ی خریدار است. اگر مقصد فوب باشد یعنی تا لحظه ی تحویل کالا فروش صورت نگرفته و فروش در محل تحویل کالا و پایان ترانزیت کالا صورت می  گیرد.

سپرده در ترانزیت کالا چیست؟

سپرده در ترانزیت کالا پول، ارز،سکه و یا چکی است که یک شرکت دریافت کرده است و قانونا در ترازنامه خود  ( سندی که تمام حساب های مالی شرکت در آن ثبت می شود) به عنوان پول ثبت شده است ولی در اظهارنامه ی بانکی تا مدتی بیان نمی  شود که در ادامه بیان میکنیم چرا و چطور این مورد بعدا ثبت می شود.

برای مثال یک فروشنده ممکن است 5000 دلار را در روز یکشنبه و 3000 دلار دیگر را روز دوشنبه دریافت کند. این پول ها هر روز در خزانه شبانه ی بانک واریز می شوند. پول مغازه(خریدار) باید در هر روز برای مبلغ مربوطه به بدهی آن اضافه شود. البته اظهارنامه ی بانکی پول را زمانی که سپرده ها را از خزانه ی شبانه انتقال می دهد  بصورت یکجا در روز سه شنبه به سپرده ی حساب اضافه خواهد کرد. زمانی که زمان تطبیق دادن سپرده های مالی بانک در روز دوشنبه فرارسید، مغازه باید حساب خود را در اظهانامه ی بانکی به مبلغ 8000 دلار به عنوان گردش مالی افزایش دهد. (به یاد داشته باشید که 8000 دلار قانونا از روز دوشنبه در دفتر شرکت ثبت شده بود ولی در اظهارنامه ی بانکی ثبت نشده بود.

موسسه حقوقی کردار نیک در خدمت شماست!

جهت مشاوره برای پرونده های حقوقی، خانواده، کیفری، ملکی، داوری، ثبت و انحلال شرکت و قانون کار با ما تماس بگیرید: 88943662 / 88931969-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا