جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

سند ازدواج

شروط ۱۲گانه چاپی در سند ازدواج

در مراسم عقد اکثر پسران و دختران، بدون این كه شروط ۱۲گانه چاپی در سند ازدواج را با دقت و تامل مطالعه كنند و از بندهای آن دقیقا آگاه شوند، آن را امضا می‌كنند.

دفترچه ازدواج موسسه حقوقی کردار نیک

شروط ۱۲گانه چاپی در سند ازدواج همان حق طلاق زن است؟

در مراسم عقد اکثر پسران و دختران، بدون این كه شروط ۱۲گانه چاپی در سند ازدواج را با دقت و تامل مطالعه كنند و از بندهای آن دقیقا آگاه شوند، آن را امضا می‌كنند. در صورت امضاء از سوي شوهر، به زن اين اختيار را خواهد داد كه بتواند در دادگاه‌هاي خانواده حاضر شده و تقاضاي طلاق نمايد که حق طلاق زن نام دارد.

البته عاقد و سردفتر ازدواج موظف اند قبل از خواندن صیغه عقد دائم شرایط ۱۲گانه را به آنان به صورت کامل توضیح دهند. زیرا كه این موارد شرایطی بسیار مهم هستند كه مورد توافق زن و مرد قرار می‌گیرند و علاوه بر آنان شهود نیز آن ها را امضا می کنند.

در ضمن، این شروط به طور کامل وکالت طلاق برای زن نمی باشد و برای آن به صورت مستقل باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و به اصطلاح زوج به زوجه حق طلاق (حق طلاق زن) بدهد.

شروط ضمن عقد شامل دوبند الف و ب می باشد که به شرح زیر است:

بند الف: در صورتی که مرد این بند را امضا کند و به دلیل تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوء رفتار یا اخلاق او، با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق (درخواست طلاق از طرف مرد) دهد و زن متقاضی طلاق نباشد (از شوهر خود تمکین نماید) و دادگاه خانواده خلاف آن را تشخیص دهد و مرد به دلیل دیگری تقاضای طلاق کرده باشد، مرد وظیفه دارد نصف دارایی خود را كه بعد از شروع زندگی و در ایام زندگی مشترك به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه  خانواده بلاعوض به زوجه انتقال دهد.

بند ب: این بند که شامل شروط ۱۲گانه چاپی در سند ازدواج (حق طلاق زن) می باشد، با امضا آن، مرد به زن وكالت بلاعزل با حق توكیل غیر می دهد كه در صورت وقوع این شروط زن بتواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و درخواست طلاق دهد یعنی درخواست طلاق از طرف زن. شروط حق طلاق زن به شرح زیر می باشند:

شروط ۱۲گانه چاپی در سند ازدواج

1-شوهر از دادن خرجی و پرداخت نفقه و سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه خودداری کند.

۲- سوء رفتار یا سوء معاشرت یا بدرفتاری مرد به حدی كه ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید.

۳- ابتلای مرد به امراض صعب‌العلاج و بیماری خطرناک به نحوی كه دوام زندگی مشترك برای زوجه غیرممکن و مخاطره انگیز باشد.

۴- شرط چهارم حق طلاق زن این است که جنون مرد در زمانی كه از نظر شرعی امكان فسخ وجود نداشته باشد.

۵- اشتغال مرد به کاری که طبق نظر دادگاه به آبرو و حیثیت زن و فرزندان لطمه وارد کند و با مصالح خانوادگی مغایرت داشته باشد.

۶- در صورتی که شوهر با حکم قطعی به 5 سال یا بیشتر به حبس محکوم شود و اگر موظف به پرداخت جزای نقدی باشد که به دلیل ناتوانی مالی منجر به حداقل 5 سال بازداشت شود.

۷- مرد به هر گونه مواد اعتیادآوری که طبق نظر دادگاه باعث ضرر رساندن به زندگی خانوادگی مانند اعتیاد منجر به بیکاری، فروش لوازم خانه و یا آسیب رساندن از نظر جسمی و روحی به زن و فرزندان شود.

۸- زوج به مدت 6ماه به صورت مداوم بدون هیچ دلیلی زندگی خانوادگی خود را رها کند و غیبت نماید، زوجه می تواند بدون حضور او طلاق خود را ثبت کند.

۹- محكومیت قطعی مرد به خاطر ارتكاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر كه جرم آن مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زن باشد که تشخیص مغایرت آن بر عهده دادگاه می باشد.

۱۰- بچه دار نشدن زن از همسر خود بعد از گذشت 5 سال از ازدواج، به دلیل عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر مرد.

۱۱- غیبت طولانی مرد یعنی این كه مدت 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه، مرد مفقودالاثر شود و پیدا نشود.

۱۲- آخرین شرط از شروط ۱۲گانه چاپی در سند ازدواج که مرد امضا می کند این است که بدون اجازه همسر زن دیگری را اختیار کند و یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را اجرا نكند، در این صورت دادگاه حق طلاق را به زن می دهد.

علاوه بر این شروط 12 گانه، زن در صورت موافقت شوهر می‌تواند در قباله ازدواج، مواردی از جمله حق طلاق زن، حق تحصیل، حق مسكن، حق اشتغال و اجازه مسافرت به خارج از كشور را در دفتر اسناد رسمی به ثبت برساند.

ضمن این كه اگر مهریه زن مستغلات باشد، باید ملك مزبور طبق ضوابط و مقررات در دفتر اسناد رسمی ثبت شود. بعد از ثبت، شماره دفتر و نماینده دفتر اسناد رسمی باید در سند ازدواج درج شود.

برای مشاوره حقوقی در مورد سند ازدواج می توانید با وکیل باتجربه و کاردان موسسه حقوقی کردار نیک و کسب راهنمایی با شماره تلفن های 021-88931969 و 021-88943662 تماس حاصل نمایید.براى بهره گيرى از مشاوره هاى حضورى و تلفنى وكلاى موسسه در رابطه با دعاوى كيفرى خود با ما در تماس باشيد.

٪ نظر به “ شروط ۱۲ گانه دفترچه ازدواج”

  1. پارسا می گوید:پاسخ

    هرچی مرده زندانه یعنی زن میره پی خیانت مرد یا باید با سرافکندگی زندگی رو طبق میل زن ادامه بده یا بره زندان.توضیحات محرز وخلاصه باارزوی اینکه هیچ مردی نره زندان

  2. آتیلا می گوید:پاسخ

    بله متاسفانه به نظرمن هم به زنان بیش ازحد آزادیو امتیاز داده میشه وشده شما فقط صفحات اجتماعی روبازکنیدو تماشاکنید این آزاذیهای بیجا وامتیازهای که ازحدگذشته چه کرده با زنانو دختران این رفتارها نتیجه آزادی بیش ازحدهستش .پیامبر وخدا چیزی میدونستن که در ان زمان اینچنین محدودشون میکردن چون نتیجه آزادی زنان رودرشبکه های اجتماعی ببینیددرحال دیگه کنترل این جماعت ممکنه به نظرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا