جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

طلاق

شرایط و راه های طلاق از طرف زن و طلاق توافقی

طلاق به معنای جدایی و بر هم زدن پیمان زناشویی است که در دین اسلام و مذهب شیعه از اختیارات مرد می باشد و طبق ماده 1133 قانون مدنی زوج هر گاه بخواهد می تواند زوجه دائمی خود را طلاق دهد اما نباید مرد هر موقع که اراده کند صیغه طلاق جاری شود.

مشاوره طلاق موسسه حقوقی کردار نیک

ساده ترین شکل وقوع طلاق، طلاق توافقی است که زن و شوهر با یکدیگر به این نتیجه می رسند که به دلایلی دیگر نمی توانند زندگی کنند و در مورد تمامی مسائل با یکدیگر به توافق می رسند که همه این ها در توافقنامه طلاق ذکر می شوند.

در طلاق توافقی دیگر خبری از دعوا و دردسر نیست. زن و شوهر در عین آرامی و حفظ آرامش خود به دادگاه خانواده مراجعه می کنند. هر دو به این نتیجه رسیده اند که با هم تفاهم ندارند و خواستار طلاق هستند.

در صورتی که هر دو طرف وکیل داشته باشند می توانند بدون مراجعه به دادگاه خانواده به وکیل خود وکالت دهند که از ابتدا تا انتهای کارها را انجام دهند. 

طلاق از طرف مرد

یک شکل دیگر از وقوع طلاق که تمام قوانین بر پایه آن است درخواست طلاق از طرف مرد است. در این صورت مرد زمانی حق طلاق دادن زن را دارد که حق و حقوق زن مانند : مهریه، نفقه، اجرت المثل و تصنیف دارایی را به صورت کامل پرداخت نماید.

در صورتی که درخواست طلاق از طرف زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه خانواده زن تخلف از وظایف همسری و سوء رفتار نداشته باشد زوج موظف است تا نصف دارایی خود را که در زندگی مشترک و از آغاز زندگی زناشویی به دست آورده است یا معادل آن را بلاعوض به زوجه انتقال دهد.

برخلاف درخواست طلاق از طرف مرد که محدودیت خاصی ندارد و حق طلاق با مرد است، درخواست طلاق از طرف زن محدودیت هایی دارد.

شرایط طلاق از طرف زن

یکی از شرایطی که قانون اجازه درخواست طلاق از طرف زن را می دهد شروط 12 گانه در سند ازدواج است. اگر یکی از شروط 12گانه در سند ازدواج که هنگام عقد زوجین امضاء می کنند صادق باشد، زن می تواند درخواست طلاق دهد. در صورتی که زن وکیل داشته باشد، بدون حضور در دادگاه خانواده و در جلسات داوری می تواند تمام حق و حقوق خود از جمله مهریه، نفقه و … را از مرد بگیرد و طلاق او ثبت شود.

در صورتی که در عقدنامه در دفاتر رسمی قید شده باشد که حق طلاق با زوجه است و مرد وکالت طلاق به زن داده باشد، زن می تواند درخواست طلاق دهد.

همچنین در موارد زیر نیز زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند:

  • در صورتی که شوهر توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد یا به مدت 6 ماه از پرداخت آن خودداری کند البته باید در این مدت زن از شوهر خود تمکین کرده باشد. عدم پرداخت نفقه نیز از مصادیق عسر و حرج می باشد.
  • در صورتی که زن تحمل ادامه زندگی مشترک را نداشته باشد و از طرف شوهر در سختی و مشقت باشد که اصطلاحا به آن عسر و حرج گویند. مصادیق عسر و حرج شامل: ترک زوج به مدت 6 ماه یا 9 ماه متناوب در یک سال بدون عذر موجه، اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که خللی در زندگی مشترک به وجود آورده و بنا به تشخیص پزشک ترک اعتیاد لازم است، ضرب و شتم و سوء رفتار زوج که برای زن قابل تحمل نباشد و… .
  • در صورتی که شوهر بیش از چهار سال مفقوالاثر شود یا بیش از 5 سال محکوم به حبس باشد.

اگر مرد طلاق ندهد

در صورتی که مرد طلاق ندهد و شروط 12گانه چاپی در سند ازدواج شامل مرد نشود، زن باید دلایل قانع کننده ای برای دادگاه خانواده داشته باشد. در غیر این صورت باید رضابت مرد را از طرقی برای جلب کند.

اگر زن به قدری از ادامه زندگی با شوهر خود کراهت داشته باشد و مرد طلاق ندهد، زن می تواند طلاق خُلعی بگیرد. یعنی همه یا بخشی از مهریه خود را ببخشد یا علاوه بر بخشیدن مهریه، تمام حق و حقوق خود را از زندگی مشترک ببخشد که این در صورتی است که زن آنقدر از همسر خود تنفر دارد که دیگر نمی تواند به زندگی مشترک ادامه دهد.

برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری و یا در صورت تمایل به اعطای وکالت به وکلای پایه یک دادگستری و وکیل طلاق با شماره تلفن های 02188931969 و 02188943662 تماس حاصل نمایید.براى بهره گيرى از مشاوره هاى حضورى و تلفنى وكلاى موسسه در رابطه با دعاوى كيفرى خود با ما در تماس باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا