جزئیات حساب خود را فراموش کرده اید؟

مدت عده وفات

مدت عده وفات

عدّه وفات چهار ماه و ده روز است، مگر اینکه زن حامله باشد که در این صورت عدّه وفات تا موقع وضع حمل است (مشروط براینکه فاصله بین فوت شوهر و زایمان از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد. والا مدت عدّه همان چهار ماه و ده روز خواهد بود).

مدت عده وفات موسسه حقوقی کردار نیک

نفقه در عده وفات

ماده ۱۱۱۰قانون مدنی قدیم بیان می‌کرد: «در عدّه وفات، زن حق نفقه ندارد.»این ماده کلی بود و شامل زن حامله می شد یعنی زن حامله نیز در مدت حمل یا عدّه وفات شوهر،مستحق نفقه نبود.اما، این ماده در سال ۱۳۸۱ اصلاح شد که بیان می کند:«درایام عدّه وفات، مخارج زندگی زوجه عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (در صورت عدم پرداخت) تأمین می‌گردد.»بنابراین، در صورتی که نفقه زن پرداخت نشود، وی می تواند نفقه خود را از خویشانی که نفقه برعهده آن‌هاست دریافت کند.یعنی زن نفقه ۴ ماه و ۱۰ روز خود را اگر پرداخت نشود می تواند مطالبه کند و در صورتی که حامله باشدتا زمانی که زایمان کند، نفقه اش قابل مطالبه است. پس، این ماده شامل زنان حامله ای که شوهر آن‌ها فوت کرده،نیز می شود.البته برخی  معتقدند که این نفقه برای جنین است که مادر در شکم خود دارد و متعلق به خود زن نیست.

پرداخت نفقه زن در عده طلاق

عِدّه مدت‌زمان معینی که زن پس از جدایی از شوهر، باید صبر کرده و تا پایان آن مدت ازدواج نکند
یکی از حقوق مالی زن پس از طلاق، پرداخت نفقه از سوی شوهر به وی می‌باشد. شاید جای سوال باشد که چگونه امکان دارد پس از پاره شدن رشته زوجیت، همچنان شوهر ملزم به پرداخت نفقه به زن سابق است؟ پاسخ کاملا روشن و قانونی داده می‌شود. در دو مورد، پس از طلاق هم زن مستحق دریافت نفقه است. اول: در طلاق رجعی و درایام عده، پرداخت نفقه زن به عهده شوهر است. دوم: در طلاق بائن و حامله بودن زن هنگام طلاق، پرداخت نفقه زن تا زمان وضع حمل به عهده شوهر سابق است.

مدت ایام عده عده وفات

عده مرگ شوهر بنا بر مشهور چهار ماه و ۱۰ روز است.

عده طلاق:

عده طلاق در ازدواج دائم سه طهر (پاک شدن از حیض) است؛ و در مورد زنی که قاعده نمی‌شود ولی به سن یائسگی نرسیده ۳ ماه است.

عده زن حامله :

عده زن حامله چه در ازدواج دائم و چه در موقت و چه در طلاق یا فسخ یا مرگ همسر تا زمان زایمان است. تنها در مورد مرگ همسر اگر مدت زمان باقیمانده تا زایمان کمتر از ۴ ماه و ۱۰ روز باشد زن باید تا پایان ۴ ماه و ۱۰ روز عده را نگهدارد. در صورت سقط شدن بچه قبل از زایمان هم عده در هنگام مرگ فرزند به پایان می‌رسد

موسسه حقوقی کردار نیک در خدمت شماست!

جهت مشاوره برای پرونده های حقوقی، خانواده، کیفری، ملکی، داوری، ثبت و انحلال شرکت و قانون کار با ما تماس بگیرید: 88943662 / 88931969-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا